Hiljaista Pohdintaa

Hiljaista Pohdintaa

lauantai 20. elokuuta 2011

ABBA ja musiikkibisneksen muutos (edit)



1970-luvulla tehtiin tehtiin ensimmäisiä musiikkivideoita sanan nykyisessä merkityksessä. Disko- ja popmusiikkiyhtye ABBA oli yksi tähän suuntaukseen osallistuneista, ei kuitenkaan uranuurtaja. ABBA on kaikkien aikojen neljänneksi eniten levyjä myynyt musiikkikokoonpano; 375 miljoonaa myytyä levyä vuosina 1972-1982, ja nykyisinkin ABBA myy joka vuosi 2-3 miljoonaa levyä eri muodoissa.

ABBAn videoiden otokset olivat suhteellisen pitkiä, koreografiat yksinkertaisia ja leikkaukset vähäisiä, ts. videoilla on paljon otoksia, joissa kasvonilmeet, asennot ja yleensäkin se mitä näytetään ei ole erityisen edustavaa tai suunniteltua. Laulajat esiintyvät "syntymämuodossaan". He eivät ole käyneet kasvojen kauneusleikkauksissa, hampaiden hiomis- ja tasoittamisoperaatioissa, rintojen suurennusleikkauksissa jne. Puvut, kengät ja lavasteet ovat joskus hiukan koomisia tai melko mitäänsanomattomia. Siten käytännössä yhtyeen keulakuvana toimineen kauniin, vaalean ja sinisilmäisen Agnetha Fältskogin voi nähdä videoilla hikisenä; hänen hampaidensa pienet raot ja epätasaisuudet erottuvat selvästi; hän liikkuu hiukan kömpelösti ja yksinkertaisesti sivulta toiselle; joissain kohti hän irvistää melko rumasti; söpöt pienet rinnat erottuvat käänteisesti yhtä selvästi kuin suuret rinnat; joskus meikkiä on sivelty pensselillä liikaa kuin vanhaan neuvostoliittolaiseen tyyliin; ihon pienet virheet näkyvät meikistä huolimatta tai ehkä juuri sen takia; jne. Ja juuri tämän takia Agnetha vaikuttaa hyvin inhimilliseltä; luonnollisella, hiukan "virheellisellä" tavalla kauniilta ja suunnilleen samalla tavalla lähestyttävältä kuin tavallisetkin ihmiset. On vaikea kuvitella, että Agnetha olisi edes kovassa kilpailutilanteessa tehnyt jotain erityisen säädytöntä suosionsa tai kuuluisuutensa säilyttämiseksi tai lisäämiseksi. Ero nykyisiin laulajiin, musiikkivideoihin ja musiikkibisneksen standardeihin on suuri. Toisaalta 1970-luvulla esiintyjät pitivät samanaikaisesti hiukan etäisyyttä yleisöön, ja suurin osa kommunikaatiosta tapahtui yksisuuntaisesti massatiedotusvälineiden välityksellä esiintyjiltä yleisölle. Jonkinlainen alkeellinen mystisyys ja tähtistatus säilyi. Nykyisin kaikesta videoiden, esiintymisten ja esiintyjien täydellisyyteen saakka hiomisesta huolimatta esiintyjät joutuvat kommikoimaan kaksisuuntaisesti yleisön kanssa internetin välityksellä blogeissa, twitterillä, chateissä, jne. Ristiriita esiintyjien keinotekoisen julkisen täydellisyyden, ja heidän useimmiten pinnallisen, lapsellisen, säädyttömän, itsekeskeisen ja/tai sivistymättömän kommunikointinsa välillä on suuri. Jälkimmäinen kommunikointityyli on kuitenkin lopulta parempi.

Tarkoitukseni ei ole tällä kirjoituksella sanoa, että 1970-luvun laulajat ja muusikot olisivat olleet kelvollisia esikuviksi tai vaikkapa hyviä puolisoja (tavallinen teini-ikäisten fanien haave). Suurella osalla laulajia ja muusikkoja on vaihtelevan laatuinen histrioninen persoonallisuus, ja ne joilla sitä ei valmiiksi ole, musiikkibisnes muokkaa heidän persoonallisuuttaan siihen suuntaan. He ovat ihmisinä ja puolisoina usein vaikeita, epävakaita, lyhytjänteisiä, itsekeskeisiä ja/tai pinnallisia. Vaikka 1970-luvun diskopopin esiintyjien ja kappaleiden sanomat olivat keskimäärin vähemmän haitallisia kuin nykyisen popin, ne vaihtelivat kuitenkin lähinnä mitäänsanomattomasta haitallisen liberaaliin. Herää kysymys voiko popmusiikin luonteen vuoksi odottaa sen välittävän mitään merkittävää ja kestävää? Ehkä on parempi, että popmusiikki olisi sanomaltaan ja musiikilliselta sisällöltään poliittisesti suhteellisen neutraalia mielialan säätelyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Histrionic_personality_disorder

*

ABBAn kuuntelijat ihmettelevät usein sitä miten he osaavat laulaa niin heleän kauniisti. Perussyynä on tietysti laulajien kaunis lauluääni ja taito laulajina, mutta osa heleydestä tulee siitä, että ABBAn musiikki on nauhoitettu kahdelta samanlaiselta nauhalta yhdelle nauhalle siten, että kahden alkuperäisen nauhan välillä on 1/100 sekunnin aikaero.

***

Summer Night City:

http://www.youtube.com/watch?v=_d5dPYHi17k&feature=related

Mamma Mia:

http://www.youtube.com/watch?v=unfzfe8f9NI&NR=1

Waterloo:

http://www.youtube.com/watch?v=KTQwZ7mULGU&NR=1

Take a Change on Me:

http://www.youtube.com/watch?v=-crgQGdpZR0&NR=1

Gimme, Gimme, Gimme (a Man After Midnight):

http://www.youtube.com/watch?v=XEjLoHdbVeE&NR=1

Money, Money, Money:

http://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0&feature=related

The Winner Takes It All:

http://www.youtube.com/watch?v=92cwKCU8Z5c&NR=1

Knowing Me, Knowing You:

http://www.youtube.com/watch?v=iUrzicaiRLU&NR=1

One of Us:

http://www.youtube.com/watch?v=IIKAe8Wi0S0&feature=related

The Name of The Game:

http://www.youtube.com/watch?v=iJ90ZqH0PWI&feature=related

1 kommentti:

Valkea kirjoitti...

Edit pientä hiomista, lisäyksiä ja muutoksia tekstiin.

Sivun näyttöjä yhteensä

Lukijat

Blogiarkisto