Hiljaista Pohdintaa

Hiljaista Pohdintaa

tiistai 29. toukokuuta 2012

Uskontoteoriat kummittelevat

Tässä on jälleen eräs teoria, joka pyrkii selittämään uskontojen synnyn ja alkuperän psykologisilla tekijöillä, tällä kertaa tietoisuuden puuttumisella tuhansia vuosia sitten:

http://actuspurunen.blogspot.com/2012/05/kahden-kamarin-valilla-kummittelee.html

Toinen Mooseksen kirja 4:10-17:

"Mooses sanoi Herralle: "Mutta, Herra, minä en ole koskaan ollut hyvä puhuja enkä ole nytkään, vaikka sinä olet puhunut minulle. Minulla on hidas puhe ja kankea kieli. Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun?" Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra? Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle mitä sinun tulee sanoa." Mooses sanoi: "Minä pyydän, Herra, lähetä joku muu." Silloin Herra vihastui Moosekselle ja sanoi: "Onhan sinulla veljesi Aaron, leeviläinen! Minä tiedän, että hän osaa puhua. Hän onkin jo tulossa sinua vastaan ja ilahtuu, kun saa tavata sinut. Puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa, ja minä olen teidän kummankin kanssa, kun te puhutte, ja neuvon teille, mitä teidän tulee tehdä. Hän puhuu sinun puolestasi kansalle ja on sinun suunasi, ja sinä olet hänelle kuin Jumala. Ota mukaasi tämä sauva, niin että voit sen avulla tehdä nuo ihmeteot."

Tämä tapahtui yli kolmetuhatta kolmesataa vuotta sitten, eli reilusti Julian Jaynesin määrittelemänä "bikameraalisena" aikana. Mooseksella ei pelkästään ollut tietoisuutta/ itsetietoisuutta, vaan se oli niin vahva ja kivulias, että Mooses väitti Jumalalle vastaan kun Jumala käski, ja onnistui suututtamaan Jumalan. Ateistit ja kristityt voivat siten olla yhtä mieltä siitä, että tietoisuus oli pitkälle kehittynyt jo Mooseksen aikoina, ja että Julian Jaynesin bikameraalinen teoria on väärä.

Julian Jaynesin olisi kannattanut lukea raamattu ennen teoriansa kehittämistä.

3 kommenttia:

Sammalkieli kirjoitti...

Raamatun avulla on helppo kumota myös esimerkiksi Lloyd deMausen psykohistoriallinen teoria.

Marxismin ja Raamatun välille taas on kehiteltävä väkevää synteesiä ;)

Valkea kirjoitti...

Sammalkieli: "Raamatun avulla on helppo kumota myös esimerkiksi Lloyd deMausen psykohistoriallinen teoria."

- Näin varmasti onkin. Kyse on usein teorianmuodostuksen luonteesta. Jos teoriaa kehitetään nykyhetkestä/ nykyisyydessä havainnoitavista asioista, todellisuus asettaa teorialle rajat. Kun kehitetään teoriaa historiasta, mitään selkeitä rajoja teorialle ei ole, ja joissain tapauksissa niitä ei ole ollenkaan. Silloin käy usein niin, että teorian kehittäjällä on jokin omasta mielestään hyvä idea, se paisuu hänen mielessään (kun riittäviä rajoitteita ei ole), ja hän projisoi sen liian pitkälle vietynä, liian laajalle sovellettuna, liian absoluuttisena ja liian monihaaraisena historiaan. Tai sitten teoria on kokonaan tai lähes täysin väärä, ja se projisoidaan sellaisenaan historiaan.

Mitä tulee mainitsemaasi synteesiin, jään ihmettelemään sen lopputulosta.

Sammalkieli kirjoitti...

http://sammalkieli.blogspot.fi/2012/06/vallankumous-jatkuu.html


I'm back! :)

Sivun näyttöjä yhteensä

Lukijat

Blogiarkisto