Hiljaista Pohdintaa

Hiljaista Pohdintaa

lauantai 2. helmikuuta 2013

Unettomuus

Asuin aikoinaan tietämättäni vuosia homevaurioasunnossa. Tulin pikku hiljaa sairaammaksi, väsyneemmäksi ja unettomammaksi. Ennen homemyrkyille altistusta minulla ei ollut unettomuutta. Kävin kaksi kertaa lääkärillä, mutta lääkärit eivät löytäneet syytä sairaudelleni. Lopulta olin jatkuvasti niin sairas, että päättelin kuolevani hitaasti johonkin tuntemattomaan sairauteen. Kun homevaurion olemassaolo huomattiin, muutin pois asunnosta. Muuton jälkeen pahimmat oireet hellittivät, mutta monenlaisia jälkiongelmia esiintyi; ruoka-allergioita, kemikaaliallergioita, pölyallergioita ja unettomuutta. Ajoittainen vaikea unettomuus ja jossain määrin kemikaali- ja pölyallergiat ovat jääneet pysyviksi piirteiksi. Unettomuus syntyy joko itsestään tai kemikaalien ja pölyjen aiheuttama, ja jatkuu yleensä n. 1 - 15 vuorokautta. Psykologisista syistä johtuvaa unettomuutta minulla ei ole. Olen rentoutunut nukkumaan mennessäni, en pyörittele asioita mielessäni ja vaivun unen alkuvaiheeseen, mutta en syvään ja virkistävään uneen. Tietoisuus ympärillä olevista asioista ja äänistä säilyy. Olen kaikesta huolimatta pyrkinyt välttämään unilääkkeiden käyttöä.

Yli kaksi kuukautta sitten talossamme kuivattiin homevauriota. Tulin siitä unettomaksi ja korjauksen jälkeen en enää saanut unta kuin 1-2 yötä huonosti silloin tällöin. Se jatkui lähes kaksi kuukautta. Päätin kokeilla melatoniinia, koska sillä on vähän tai ei ollenkaan negatiivisia vaikutuksia, mutta lukuisia hyödyllisiä tai todennäköisiä hyödyllisiä vaikutuksia, se mm. parantaa muistia ja oppimista, suojelee hermosoluja vaurioilta ja vanhenemiselta, toimii antioksidanttina ja vähentää joiltain osin syöpäriskiä. Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta, ja sen käytön voi helposti lopettaa milloin vain:

http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Kokemuksia:

Reseptittä saatavat lyhytvaikutteiset Unital 1 mg tabletit toimivat, kun otin niitä kaksi kerrallaan. Nukuin niiden avulla parhaimmillaan yhtä hyvin ja syvästi kuin murrosiässä, ja näin vilkkaita ja miellyttäviä unia. Ongelmina oli unimäärän vaihtelevuus, joskus sain nukuttua koko yön, joskus vain osan yöstä. Lisäksi jostain syystä en voi käyttää melatoniinia kahta vuorokautta peräkkäin. Jos teen niin, melatoniini aiheuttaa munuaisten ärsytystä ja estää unen niin kauan kunnes melatoniinin vaikutus on kokonaan haihtunut. Kun käytän melatoniinia joka toinen yö, mitään negatiivisia vaikutuksia ei esiinny. Tauolla ei kuitenkaan ole haitallisia vaikutuksia uneen, koska melatoniini "kouluttaa" elimistöä nukkumaan, ja olen saanut siten samalla tai lähes samalla tavalla nukuttua ilman melatoniinia kuin sen kanssa.

Hain lääkäriltä reseptin pitkävaikutteisiin Circadin 2mg melatoniinitabletteihin. Käytän myös niitä joka toinen yö. Niiden avulla olen saanut nukuttua hyvin, pitkään ja sikeästi. Vaikutus ja "koulutusvaikutus" on selvästi parempi kuin lyhytvaikutteisella melatoniinilla. Aion käyttää niitä pitkään, suositeltu pisin käyttöjakso on 13 viikkoa. Pyrin myös pitämään Circadinia pysyvästi varastossa unettomuuden varalle. Circadin vaikuttaa positiivisesti ajattelukykyyn ja muistiin, sekä päiväajan virkeyteen. Pieni huono puoli Circadinilla on vain sen paha muovimainen haju. Sellaisten henkilöiden, jotka käyttävät muita lääkkeitä, kannattaa tarkistaa niiden yhteensopivuus melatoniinin kanssa apteekista tai lääkäriltä, koska melatoniinilla on negatiivisia yhteisvaikutuksia useiden lääkeryhmien kanssa.

Tästä voimme päätellä, että homevaurioasuminen vaurioitti jollain tavalla uneen liittyvien hormonien tuotantoa ja/tai toimintaprosesseja.

6 kommenttia:

Valkea kirjoitti...

Siirtämällä osoitin n. kohtaan 36.45 alkaa klassinen rock-balladi, jonka päättää rock-historian monumentaalisin soolo (paras saatavilla oleva versio). Levy sisältää myös muita hyviä kappaleita, kuten Every Man Should Know Queenie, Fly Away ja Trouble in Mind.

http://www.youtube.com/watch?v=G01qpry8EqY

Kumitonttu kirjoitti...

Melatoniinista Granpa Igor kirjoitti myös hetki sitten, ja siitä innoittuneena ystäväni aloitti myös saman kuurin. Wikipedian mukaan melatoniini menettää vähitellen tehonsa, mutta oletan että yksilölliset erot ovat suuret.

Homeen vaikutukset ovat merkillisen monimuotoiset.

Valkea kirjoitti...

Tervehdys Kumitonttu,

Oikeastaan homeen vaikutusten monimuotoisuus on luonnollista. Yleisimpiä taloissa kasvavia homeita on n. 200 ja ne tuottavat erilaisia myrkkyjä tai myrkkycocktaileja. Toisaalta hometaloissa voi kasvaa useampia homelajeja yhtäaikaa. Lisäksi oireisiin vaikuttaa se pääseekö homeesta ilmaan itiöitä (myrkyllisiä) ja myrkkyjä, vai pelkästään myrkkyjä. Jälkimmäinen on mahdollista jos homeet kasvavat esimerkiksi lattian muovipinnoitteen alla. Homeiden rasvaliukoiset myrkyt läpäisevät helposti muovipinnoitteet. Minun tapauksessani kyseessä oli jälkimmäinen. Koska se ei aiheuta hengitystieoireita, homeen olemassaoloa on vaikeampi huomata tai päätellä. Homeiden myrkkyjen vaikutuksia ja yhteisvaikutuksia tunnetaan vielä suhteellisen huonosti. Ne ovat useimmiten kovia liuotinmyrkkyjä.

Siinä vaiheessa kun ystäväsi kuuri loppuu, melatoniini on toivottavasti mainitsemallani tavalla "kouluttanut" ystäväsi nukkumaan ilman sitä.

Valkea kirjoitti...

Lisäys,

jos uniongelmani johtuvat vioittuneesta unihormonisysteemistä ja siihen liittyvästä vioittuneesta feedback -systeemistä, se saattaa merkitä sitä että minulla melatoniinitablettien vaikutus heikkenee hitaammin kuin muilla ihmisillä tai ehkä ei ollenkaan. Tulevaisuus näyttää.

Tiedemies kirjoitti...

Olen satunnaisesti käyttänyt melatoniinia aikaerosta toipumiseen. En ole käytännössä koskaan kärsinyt unwttomuudesta, vaan päinvastoin nukahdan hyvinkin helposti.

Oma ja vaimoni kokemus on ollut että melatoniini kyllä merkittävästi nopeuttaa ja helpottaa nukahtamista, mutta tekee yöunesta katkonaisemman.

Suosittelen kokeilemaan tryptofaania.

Valkea kirjoitti...

Kiitos neuvosta nim. Tiedemies, mutta tryptofaanin käytöllä on myös negatiivisia pitkän aikavälin sivuvaikutuksia. Tryptofaanista tuli kuitenkin mieleeni, että BCAA ja tryptofaani kilpailevat saman kuljetusproteiinin tilasta, joka kuljettaa tiettyjä proteiineja aivoesteen läpi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Large_neutral_amino_acid_transporter

Käytän tällä hetkellä säännöllisesti melko paljon heraa, jossa on runsaasti BCAA:ta. On siten todennäköistä, että BCAA estää tryptofaanin pääsyä aivoihin, joka pahentaa unettomuutta. Ehkäpä minun pitäisi vähentää heran käyttöä jonkin verran, ja ottaa hitusen tryptofaania lisäravinteena, vähemmän kuin suositeltu 0,5 g/päivä. Se voisi korjata syntynyttä epätasapainoa.

Neuvosi kohdisti siten huomioni suotuisaan kohtaan.

Sivun näyttöjä yhteensä

Lukijat

Blogiarkisto