Hiljaista Pohdintaa

Hiljaista Pohdintaa

tiistai 5. elokuuta 2014

Sia Furlerin alkoholi- ja kipulääkeriippuvuus


Kun Sia:n Chandelier ilmestyi ääniraitana, pidin sitä hyvänä kappaleena, mutta en Sia:n parhaimpiin kuuluvana. Mieleni muuttui kun siihen liittyvä video ilmestyi ja kun kuulin, että kappale kuvaa Sia:n alkoholi- ja kipulääkeriippuvuutta. Video, musiikki ja sen nyanssit, ja sanat tavoittavat yhdessä niin mainiolla tavalla riippuvuuden traagisen olemuksen symbolisesti ja eksplisiittisesti, että katson niiden kuuluvan kokonaisuutena Sia:n parhaimpiin saavutuksiin. Sia:lla on bipolaarinen mielialahäiriö, joka on todennäköisesti vaikuttanut riippuvuuden syntyyn. Bipolaarisesta mielialahäiriöstä on usein hyötyä luovuudelle, ja Sia on tunnettu luovana ja nopeana säveltäjänä ja sanoittajana. Vuonna 2010 Sia suunnitteli itsemurhaa. Depressio, riippuvuus ja julkisuuden tuomat paineet ajoivat hänet ostamaan yliannoksen huumeita huumediileriltä, ja kirjoittamaan itsemurhaviestin. Vain sopivaan aikaan tullut ystävän soitto sai Sian perumaan itsemurhansa, ja hakeutumaan vieroitushoitoon. Sia on nyt päässyt eroon alkoholista ja kipulääkkeistä. Sia käytti jo murrosikäisenä suhteellisen paljon marijuanaa, ja hän on sitä mieltä, että se sekoitti hänen aivonsa. Sia on ujo ja pelkää julkisuutta. Hän haluaisi olla tuntematon ja yksityinen henkilö. Sia on pyrkinyt vähentämään julkisuutta mm. esiintymällä lehtien kuvissa paperipussi päässä; käyttämällä naamioivia kasvomaalauksia, naamareita ja kasvoja muuttavia meikkauksia laulaessaan; ja laulamalla tilaisuuksissa kasvot poispäin yleisöstä. Chandelier videolla tanssii 11-vuotias energinen ja taitava Madison Ziegler, ja hän esittää Sia:a. Ziegler on harjoitellut suhteellisen pitkään kilpatanssia ja esiintynyt mm. tanssiin liittyvissä tosi TV -ohjelmissa. On kohistu siitä, että Zieglerin esiintyminen Chandelier -videolla saattaa houkutella pedofiilejä. Se on mahdollista, sillä Ziegler on kaunis, hän on videolla vähäpukeinen, hän on seksuaalisen heräämisen kynnyksellä ja hänen tanssinsa on erikoisella tavalla provosoivan seksuaalista.

Seuraavassa on oma tulkintani Sia:n Chandelier -videon symbolisesta sanomasta:

Video alkaa kuvaamalla suttuista, likaista ja ränsistynyttä asuntoa, joka on sisustettu mitäänsanomattomilla ja nuhjuisilla huonekaluilla, tauluilla ja piirroksilla. Asunto kuvaa samanaikaisesti alkoholiriippuvaisen Sia:n sielunmaisemaa, hänen elämäänsä ja hänen asuntoansa. Madison (Sia) tulee kuvaan seisomalla paikallaan oven karmien varassa. Ovesta mennään normaalisti sisään tai ulos, siihen ei pysähdytä. Staattinen asento kuvaa riippuvaisen Sia:n kaikista kiireisistä, neuroottisista ja maanisista toimista huolimatta pysähtynyttä ja paikallaan polkevaa elämää. Kappale alkaa masentuneella äänellä lauletuilla sanoilla: "Biletytöt eivät vahingoitu". Se on alkoholin turtuneisuuden ylläpitämää itsepetosta ja valhetta, riippuvuus vahingoittaa sielua ja kuluttaa ruumista. Sia laulaa alakuloisella äänellä, että hän tuntee juhlijakavereidensa rakkauden, mutta äänensävy kertoo, että hän ei ole oikeasti vakuuttunut siitä. Juhlijakavereiden rakkaus on pinnallista, impulsiivista, helposti särkyvää, ja riippuu jatkuvasta osallistumisesta juopotteluun. Kun Sia istuu sängylle juomaan, hänen liikkeensä ovat konemaisia, pakonomaisia ja nykiviä. Ne kuvaavat riippuvuuden pakonomaisuutta ja konemaisuutta; riippuvuus heiluttaa Sia:a kuin sätkynukkea.

Sia nousee tuolilta maaniseen nousuhumalan vauhdittamaan tanssiin ja hänellä on kova meno päällä. Sia kompuroi ja kaatuu sängylle ja heilahtaa siitä lattialle. Lattialla möyriessään hän ei humalansa takia näe riittävän selvästi, joten hän laittaa kätensä kuin kiikarit silmilleen nähdäkseen paremmin. Sia konttaa käsiään käyttäen nurkkaan, kun jalat eivät kanna riittävän vakaasti, ja kaatuu sieltä taaksepäin. Sia:n nousu sängyn reunalle ja pudottautuminen sieltä selälleen sänkyyn kuvaa Sian humalaista lentoa läpi yön. Sia jatkaa jäykällä tanssilla; juhliminen saa jo pakonomaisia piirteitä. Hänen on pakko jatkaa juhlimista ja esittää hyväntuulista, vaikka mieli on jo alkoholin turruttama, ja hän haluaisi lähteä pois. Sia hieroo likaista lattiaa ja laittaa sitten kädet naamalleen. Se kuvaa hänen likaista ja epämiellyttävää oloaan. Hän itkee muilta salassa, ja tuntee kyynelten kuivuvan poskilleen. Sia takoo vatsaansa; hän on tullut laskuhumalaan ja hänellä on nälkä. Hän keikistelee hiukan takamustaan ja hivelee hiuksiaan esittääkseen seksuaalisuuttaan muille ja tunteakseen itsensä halutuksi. Sia rientää teennäinen hymy kasvoillaan ravintolaan. Ravintolassa hän sammuu pöydälle, mutta pakottaa myöhemmin itsensä ylös. Sia liikkuu rauhattomasti ja flirttailee hiukan muiden asiakkaiden kanssa katseelleen ja asennoillaan. Lopulta kuitenkin krapulainen huono olo valtaa hänet, ja hän irvistää tuskaisesti. Aurinko nousee ja Sia hieroo pahoinvoivana ja rähjääntyneenä vatsaansa. Hän vajoaa hitaasti syvään spagaattiin, alkoholin käytön aiheuttamaan syvään masennukseen ja syvään häpeään. Selvitäkseen siitä Sian on aloitettava seuraavana iltana uudelleen sama pakonomainen alkoholin juominen, sama pakonomainen juhliminen. Hän heiluttaa käsiään ja vartaloaan voimakkaasti kuin osoittaakseen itselleen ja muille, että hän on vielä voimissaan ja jaksaa juhlia, vaikka mieli on jo väsynyt jatkuvaan alkoholin juomisen ja juhlimisen kierteeseen. Sia tekee hartiavoimin töitä juhliakseen vielä kovemmin kuin edellisenä iltana, hän hyppää juosten voltin, riehuu tallustellen kuin mahtipontinen karhu ja hyppii tasajalkaa ilmaan, mutta ei riemusta. Lopulta Sia haluaa paeta alkoholikierrettään. Hän heiluttaa ystävilleen hyvästit ja poistuu ravintolasta. Sia haluaa päästä irti riippuvuudestaan. Sia haluaa avata uuden oven elämässään, ja hän hakkaa ja potkii epätoivoisesti "ovea" päästäkseen sisään uuteen elämään. Todellisuudessa hän hakkaa seinää; ovi eli ulospääsy alkoholikierteestä on toisessa paikassa. Sia on valikoinut väärät vierottautumiskeinot. Hän nääntyy yrityksissään ja epäonnistuu. Sia kieriskelee ja vääntelehtii tuskissaan lattialla. Sia juoksee verhojen väliin ottamaan yliannoksen pillereitä tehdäkseen itsemurhan. Hän itkee ja laskeutuu hitaasti verhojen välissä tajuttomuuteen kuolemaa kohti. Verhot kuvaavat lainehtivaa unen ja tajuttomuuden maailmaa. Sia vilkuttaa elämälle ja ihmisille hyvästit. Sia kuitenkin selviää lopulta yliannoksestaan. Hän nojaa epätoivoisena seinään, ja moittii ja soimaa itseään ankarasti itsemurhayrityksen ja alkoholismin takia sormeaan heristäen. Henkinen paha olo kaataa hänet lattialle. Sia nousee esittämään muille ihmisille teennäisiä hymyjä. Ne kuvaavat teennäisen ja teeskentelevän elämän, ja alkoholikierteen jatkumista yhä uudelleen ja uudelleen. Lopuksi Sia jähmettyy ja pysähtyy paikalleen. Hän on samassa tilanteessa kuin alussa, elämä juuttuneena samaan alkoholismin noidankehään.

https://www.youtube.com/watch?v=2vjPBrBU-TM

***

Sia, Chandelier; sanat (vapaa suomennos):

Biletytöt eivät vahingoitu / En pysty tuntemaan mitään, milloin opin / Pakotan sen alas, pakotan sen alas

Minulle soitetaan kun halutaan pitää hauskaa / Puhelin räiskyy, he soittavat ovikelloani / Tunnen rakkauden, tunnen rakkauden

1,2,3 1,2,3 juo / 1,2,3 1,2,3 juo / 1,2,3 1,2,3 juo

Heitän niitä naamaani, kunnes sekoan laskuissani

Keinun kattokruunussa, kattokruunussa / Elän kuin huomista ei olisi olemassa, kuin sitä ei olisi olemassa / Lennän kuin lintu läpi yön, tunnen kyyneleeni kun ne kuivuvat / Keinun kattokruunussa, kattokruunussa

Mutta pidän kiinni rakkaasta elämästäni, en katso alas, enkä avaa silmiäni / Pidän lasini täynnä aamunkoittoon saakka, koska pidän kiinni tästä yöstä / Auttakaa minua, pidän kiinni rakkaasta elämästäni, en katso alas, enkä avaa silmiäni / Pidän lasini täynnä aamunkoittoon saakka, koska pidän kiinni tästä yöstä, kiinni tästä yöstä

Aurinko on noussut, olen suttuinen / Täytyy lähteä ulos, täytyy paeta tästä / Joudun häpeämään, joudun häpeämään

1,2,3 1,2,3 juo / 1,2,3 1,2,3 juo / 1,2,3 1,2,3 juo

Keinun kattokruunussa, kattokruunussa / Elän kuin huomista ei olisi olemassa, kuin sitä ei olisi olemassa / Lennän kuin lintu läpi yön, tunnen kyyneleeni kun ne kuivuvat / Keinun kattokruunussa, kattokruunussa

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Harmi, että niin monella kauniilla ja lahjakkaalla tähdellä on ja ollut päihdeongelmia. Hieman ristiriitaista, mutta moni lahjakas esiintyjä on kuulemma oikeasti varsin ujo ja haluaa välttää esillä oloa vapaa-aikanaan. Muistan lukeneeni, että Marilyn Monroe oli myös tällainen.

Kommentoija

Valkea kirjoitti...

Ristiriita ja tragedia esiintymisen ja julkisuuden välille syntyy usein siitä, että samat luonteenpiirteet, jotka luovat pakottavan tarpeen ilmaista itseään luovasti muille, saavat esiintyjän pelkäämään, kammoamaan tai inhoamaan julkisuutta.

Anonyymi kirjoitti...

Sun tulkinta tosta videosta on aivan loistava! :o

Anonyymi kirjoitti...

Erittäin osuva ja hieno tulkinta!

Valkea kirjoitti...

Anonyymi, kiitos.

Anonyymi kirjoitti...

Hei, tunnet vielä ehkä heikosti lasten lähes rituaalista hyväksikäyttöä näissä piireissä. Alkoholismi on ehkä vain osa totuus. Tässä jotakin materiaalia :huomiota herättää hänen puheensa isästään. https://www.google.fi/amp/vigilantcitizen.com/musicbusiness/disturbing-message-behind-sias-videos-chandelier-elastic-heart-big-girls-cry/amp/

Sivun näyttöjä yhteensä

Lukijat

Blogiarkisto